Top

Ambalaj Tasarımında Renk Seçimi

Günümüz rekabet piyasasında firmalar logolarını daha fazla ön plana çıkarmak  ve zihinlerde kalıcı olmak adına, tek renk veya birden çok renklerle  ambalajlarında görsel anlamda fark edilecek tasarımları dizayn ettirmişlerdir.Bu hususta başarılı olan ve bazı renkleri adlarıyla özdeşleştirmiş markalar bulunmaktadır. Parliament mavisi, Aspirin yeşili, Kodak sarısı gibi tüm dünya insanlarınca bilinen ve markalarını renkle özdeşleştirmiş ve güçlendirebilmiş önemli örneklerdir. “Rengin onaylanabilir bir ticari marka olarak tescil edilmesi için söz konusu rengin kamuoyu tarafından belli bir kaynakla bağdaştırılmasına bağlıdır. Eğer bir renk o ürünün kullanımına yada amacı için gerekli ise o rengi tescil etme olanağı yoktur. Örnek olarak bir renk belli bir kategorideki tüm ürünler tarafından kullanılıyorsa (temizlik ürünlerindeki güvenlik uyarıları gibi), bu renkler bir şirketin malı olarak kabul edilemez. Fakat bazı durumlarda renkler de, isim yada logolar şeklinde tescil edilebilir ve yasal yollarla başkalarının kullanımı engellenebilir. Bir rengin insanlar üzerinde bu kadar etkili olmasının bir çok sebebi olabilir. Ama en mantıklı olanı psikolojik nedeni söyleyebiliriz.

Renk ve süsleme,  tasarımın olmazsa olmaz ögesidir. Çünkü her iki öğede temelde psikolojik temelli bir gereksinimdir.  Biz Tüketiciler herhangi bir alış verişte, renk ve süsleme zevkimize göre birden fazla kararlar veririz.Renkler insan psikolojisinde ve tüketici satın alma kararlarında oldukça etkilidir: “Renk, bir markayı tanımlayabilir. Renk; eğlence, zarafet, hareketlilik yada sıcaklık ve benzeri bir çok ruh hali yaratmayı sağlar. Renk, ürüne karakter ve albeni katarken, onu tüketicinin gözünde de vazgeçilmez kılabilmektedir. Bu yüzden isabetli bir renk seçimi ürünün pazardaki performansını arttırmaktadır. Ambalajda kullanılan renklerin ürünlerle özdeşleştiklerine yukarıda değinmiştik.Özetle  bazı renkler, ürün çeşitleri ile tatları ayırt etmekte kullanılabilmektedir. Tabi burada renklerin belirli ürün çeşitlerinde her zaman kullanılarak, tüketici alışkanlıklarının ürün çeşitlerinin ayırt edilmesinde büyük etkisi vardır. Örneğin diyet ürünlerinin yeşil ve açık mavi renklerle, çikolata ürünlerinin ise kırmızı, kahverengi ya da süt oranlarına nazaran krem-beyaz renklerle üretilmeleri şeklinde. Antep fıstıklı, kivili veya çilekli dondurma ambalajında, dondurmanın sütten üretildiği gerçeğiyle hareket edip beyaz renk kullanımında ısrarcı olmak yanlış olacaktır. Burada dondurmaya lezzet veren katkıların renk ve görsellerini kullanmak daha doğru bir yaklaşımdır.  Rengin isabetli kullanımı onun psikolojik etkisi ve hedef kitle tanımlamasıyla mümkün olabilir. Çünkü renklerin vurgulamaları, sıcaklık ya da soğukluk dereceleri, insanlar üzerinde birtakım  duygusal çağrışımlara sebep olabilmektedir. Bu çağrışımlar tüketicide alışkanlıklara neden olurken, bazı tatlar, cinsiyetler ve hatta kalite belirtileri dahi alışılmış bazı renklere karşılık gelmektedir.

 

Latest comments

Post a comment